De belevingswaarde van de gebruiker speelt een belangrijke rol bij de toekomstwaarde van vastgoed. Bij vastgoedbeheerders groeit het besef om de gebruiker intensief te betrekken bij het beheren van vastgoed. Dit wordt zichtbaar in de huidige woningmarkt. De woningmarkt is in de tijd verschoven van een aanbieders- naar een vragersmarkt. Door te beantwoorden aan deze woonwensen wordt het woongenot voor de huurder vergroot en neemt voor de corporatie de klanttevredenheid toe. Om dit te realiseren moeten nieuwe concepten ontwikkeld worden die een bijdrage leveren aan het realiseren van de gevraagde waarde.
Het is van belang om nu waarde te creëren waarbij de huurder zelf aangeeft wat voor hem waardeverhogend is. Deze waarden worden gerealiseerd in de context van de menselijke behoeften. Het realiseren van waarden gaat dus niet alleen over de kwaliteit van de woning, maar ook over die van de woonomgeving. Om deze waarde te verwezenlijken moeten op elke dimensie prestaties geleverd worden die beantwoorden aan de vraag van de huurder. Daarnaast moet dit ook leiden tot verbetering van de kwaliteit van woning en woonomgeving. Als de gevraagde en geleverde prestaties aan de verwachtingen voldoen, zal de huurder tevreden zijn. Voor de huurders is daarbij alleen het resultaat belangrijk. Om deze eisen inzichtelijk te maken is communicatie nodig. AHA-Adviseurs kan op diverse manieren onderzoek uitvoeren naar woonwensen en -beleving.